تازه ترین الگوریتم سئوی گوگل

 رنک برین یک سیستم هوش مصنوعی است که گوگل برای رتبه بندی محتوای سایتهای اینترنتی بکار می برد . این ابزار که از سال ۲۰۱۵ میلادی شروع به کارکرده بطور خودکار در حال تکامل و هوشمندتر شدن است . تمرکز گوگل بر بهتر شدن کیفیت محتوای تولید شده توسط کاربران سوق پیداکرده و الگوهای رفتاری کاربران ( تجربه کاربری ) معیار اصلی برای سنجش آن می باشد . همه وبمستران  و کسانی که سایت اینترنتی دارند ناگزیر از آشنایی با عملکرد آن و تولید محتوای مفید و یکتا هستند چرا که رنک برین از یک سو محتوای سایتها را با موازین گوگل محک زده و از سوی دیگر نظر کاربران را نیز در تعیین رتبه سایت تاثیر می دهد.

مثلا اگر یک سایت با تولید یک نوشته
کاملا سئوشده به رتبه  اول گوگل برسد ولی
کلیک کاربران بر آن کمتر از درصد مورد انتظار گوگل باشد  پس از مدتی ، این عدم توجه کاربران را دلیلی بر
کم ارزش بودن آن سایت تلقی کرده و رتبه وی را کاهش می دهد!

رنک برین و کاهش رتبه
کاهش رتبه به دلیل کلیک خور کمتر از میانگین جایگاه

البته نگران نباشید اگر در جایگاه دهم
قرار دارید و کاربران محتوای شما را پسندیده و از آن استقبال کنند گوگل رتبه شما
را به سمت بالای صفحه بهبود می بخشد .  این الگوی امتیازدهی در مورد پارامترهای دیگر مانند زمان ماندن کاربر در صفحه و نرخ پرش نیز ممکن است .

رنک برین و بهبود رتبه گوگل
ارتقای رتبه به دلیل کلیک خور بیش از میانگین جایگاه

رنک برین و سیگنالها ( نشانه ها و علامات ) تجربه کاربری

Rank Brain نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجو را اندازه گیری کرده  و برطبق آن سایتها را رتبه بندی می کند . تجربه کاربری UX  معیار مهمی در داوری گوگل برای سایت شماست . همانطور که می بینید  RankBrain روی ۲ چیز تمرکز دارد :
– زمانی که کاربران در صفحات سایت شما می گذرانند Dwell Time
– درصدی از کاربران که برروی رکورد سایت شما در نتایج گوگل کلیک کرده اند  Click Through Rate بیایید هرکدام از اینها را تجزیه کنیم 

 Rank Brain و زمان ماندن در صفحه

Dwell Time به معنی میزان زمان ماندگاری کاربر در یک صفحه اینترنتی می باشد که بسیار مورد توجه گوگل است . هرچه این زمان بیشتر باشد بدین معنی است که کاربر استفاده بیشتری از محتوای صفحه کرده و آنرا دوست داشته است . به عبارت دیگر، محتوای یادشده برای وی مفید بوده است .
اخیرأ رئیس گوگل برین در کانادا تأیید کرد که گوگل از زمان ماندن کاربر در صفحه بعنوان یکی از سیگنالهای این الگوریتم برای رتبه بندی سایتها بهره می برد .

رنک برین از نگاه رئیس گوگل
نظر رئیس گوگل برین کانادا در باره Dwell Time

بنابر یک پژوهش صنعتی توسط SearchMetrics این بیانیه تایید شده و ایشان دریافته اند که میانگین زمان ماندن درصفحه کاربر برای ۱۰ نتیجه برتر گوگل ، ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه بوده است .

رنک برین و میانگین زمان ماندن درصفحه
میانگین زمان ماندن در صفحه برای ۱۰ رتبه اول گوگل

 اگر مایلید که محتوای تولیدی شما رتبه سایت تان را بالا برده و به صفحه اول گوگل برسید ، هر چیزی بلد هستید بکار بگیرید تا کاربر شما بیشتر در صفحات سایت شما بماند . نوشتن در باره کارآفرینی ، متن غنی و کاربردی ، آمار وارقام واقعی ، نمودار گرافیکی ، اینفوگرافیک ، موشن گرافیک ، پرسش و پاسخ ، بازی سازی (  gamification ) و هر اقدامی که کاربر را بهره مند و راضی کند برای رنک برین و رتبه بندی سئو تأثیرگذار خواهد بود . 

 GoogleRankBrain  و کلیک ارگانیک از طریق نرخ (CTR)

paul haahr  یکی از مهندسان گوگل  با انتشار گزارش زیر در یک کنفرانس ، شوکی را بهدنیای سئو وارد کرد

رنک برین و پارادوکس پاول هاهر
یکی از مهندسان گوگل پارادوکس بالا را در مورد این الگوریتم مطرح کرد

اساسأ این اسلاید می گوید که رنک برین گاهی اوقات رتبه سایت را بالاتر از آنچه باید باشند نشان می دهد ! یعنی اگر یک رکورد نتیجه گوگل بیش از میانگین جایگاه خود کلیک بخورد ، این نشانه ای است که می گوید ارزش آن سایت از دید کاربران  بیشتر از نتیجه اعلام شده توسط گوگل است . بر طبق آمارها جایگاه اول گوگل بطور میانگین حدود ۳۶% و جایگاه دوم حدود ۱۴% کلیک خور دارد ، حال اگر گوگل سایتی را در رتبه دوم قرارداد ولی کلیک خور آن توسط جستجوگران بیش از ۲۰% بود رنک برین سیگنال افزایش رتبه آن سایت را دریافت کرده است . برعکس این موضوع نیز درست است .
نباید تعجب کرد که چرا گوگل سایتی را که کلیک خور ندارد کاهش رتبه می دهد ؛ به هر حال کاربران اینطور خواسته اند!

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.